De Zeefakkel

De Zeefakkel is gebouwd als Rijksopnemingsvaartuig bij J. & K. Smit te Kinderdijk. De Zeefakkel is op 21 JULI 1950 te watergelaten. Voor de eerste keer werd het schip in dienst gesteld op 16 maart 1951 als Hr.Ms. Zeefakkel. De taak van de Zeefakkel in die tijd was ZEEKAARTEN maken van de Noordzee.

Na ruim 21 jaar werd de Zeefakkel op 26 oktober 1972 uitdienst gesteld als Rijksopnemingsvaartuig. Na groot onderhoud werd het schip in dienst gesteld als Rijksinstructievaartuig voor de ADELBORSTOPLEIDINGEN van het Koninklijke Instituut voor de Marine in Den Helder, kortweg het KIM en de school voor scheepsonderofficieren. In 1980  en in 1995 is de Zeefakkel geheel gerenoveerd. Er kwamen twee nieuwe hoofdmotoren in van het merk Stork Werkspoor samen goed voor 1200 pk. In 1982 werden de dieselgeneratorsets vervangen door twee DAF motoren met generatoren die 440 volt wissel spanning 60 Hz verzorgen. Het schip werd van binnen brandvrij gemaakt en voorzien van een nieuwe verflaag. Tevens werd het schip voorzien van een GIROKOMPAS en werd de mast klapbaar gemaakt. Het eet en slaapverblijf werden ook totaal verbouwd.

In 1998 werd er besloten de Zeefakkel te vervangen door een nieuwe instructievaartuig die van KINSBERGEN zal gaan heten. Op 2 november 1999 kwam de van Kinsbergen in dienst en de Zeefakkel werd reserve schip tot 1 januari 2000. Op 12 januari 2000 verliet de Hr.Ms. Zeefakkel de haven van Den Helder op weg naar haar nieuwe thuishaven Hellevoetsluis waar de Zeefakkel op 15 JANUARI 2000 om 13.00 uur aankwam. Vanaf die periode doet het schip dienst als Opleidingschip voor het Zeekadetkorps Hellevoetsluis.

Feiten
De Zeefakkel is 45,38 lang en 7.50 meter breed en heeft een diepgang van 2.50 meter. De Zeefakkel beschikte over twee hoofdmotoren van het merk Smit/Man 6 cilinder diesels samen goed voor 1200 pk, en twee dieselgeneratorsets voor de stroomvoorziening. De Zeefakkel heeft 50 SLAAPPLAATSEN voor officieren, onder officieren, burgerinstructeurs en natuurlijk kadetten.